POWER DISTORTION 2:1

Var med om startskottet på Power Distortion 2, Sektionens/Skf:sperformanceprogram för våren 2012 redan nu.

Performance artists – Where do they come from, will they ever get married, why were they even born?


Ett seminarium som diskuterar performancekonstens förhållande till makt och rum, dess ekonomiska och demokratiska värden samt dess position inom samtidskonsten. Seminariet utgör startskottet för Power Distortion, rond två.

Trots att performancekonsten i Sverige är på frammarsch saknas oftast en kvalitativ bedömning och djupare analys av konstformen. Ofta ses performance som en form av sidoaktiviet, som får stå i relation till den objektbaserade konsten istället för att etablera och normalisera en egen plattform. Semiariet vill belysa performancekonstens konstnärliga och politiska egenskaper och försöka ringa in dess gränslöshet. Hur kan performancekonsten genom sitt uppbrytande av konstrummet och sin vägran att skapa säljbara värden fungera som en förnyare av samtidskonsten? Hur kan man arbeta med dokumentation och spridning i förhållande till performance utan att skapa förment objektiva bilder som kan auktioneras ut på Bukowskis när historien beseglat dem? Är osäljbarheten en förbannelse eller ett privilegium? Är performancekonsten rent av den ultimata konstformen?

Moderator: performancekonstnären Iris Smeds

I panelen:
Elin Wikström – Konstnär och professor vid Konsthögskolan i Umeå.
Milou Allerholm – Konstkritiker på Dagens Nyheter och lektor i konsthistoria på Kungl. Konsthögskolan.
Catrin Lundqvist – Intendent och ansvarig för programverksamheten på Moderna Museet.

PD2 experimenterar med alternativa former för dokumentation, varför fotografering och videofilmning av seminariet, liksom kommande performance, undanbedes.

Måndagen den 5.e december, kl 19.30, Stora Galleriet, 2 tr. Konstnärshuset, Smålandsgatan 7, Stockholm

Portarna öppnar för mingel och lättare tilltugg i foajén på plan 2 redan kl 19.
Gratis inträde!
Alla är varmt välkomna!


POWER DISTORTION leds och cureras av konstnären Åsa Elieson.

Tack till: Sektionen/Skf, Kulturbryggan och KRO/KIF